نگاهی به ترکیب بندی
تمامی قلمروهای هنر از قبیل نقاشی، پیکره تراشی، تئاتر، موسیقی، رقص، سینما و …
با اصول یکسانی اداره می شوند و بر پایه یکسانی مبتنی هستند.
نقطهای را بر سطحی، شخصیتی را روی صحنه ای، یا آوایی را در فضا فرض کنیم،
یا تضادهایی از قبیل پُرصدا، کم صدا؛ سریع،کُند؛ زبر،نرم؛ بزرگ،کوچک را در نظر آوریم؛
اصل هنری پایه تغییر نمی کند؛
تنها وسایل اجرا از رشته ای به رشته دیگر عوض می شود.
رشته کتابهای باوهاوس، مثلاً در جلد دوم با عنوان :
راهنمای طرحهای اولیه اثر پاول کلِه یا بهتر از آن؛
در جلد نهم با عنوان نقطه، خط و سطح از واسیلی کاندینسکی؛
مولفان عناصری را که هنرمند برای ساختن سطح از آنها برخوردار است خلاصه و تحلیل کرده اند.
در این آموزش می کوشیم بخشی از یافته های آنها را بر عکاسی انطباق دهیم.
برای اینکه بیشتر با این آموزش آشنا بشید تا انتهای مقاله همراه من باشید
برای درج انتقادات و پیشنهادات با ما در تماس باشید.
یک قدم فراتر
عناصری که تصویر را می سازند و برای موفق ساختن عکس یا برای ارزیابی کردن آن باید در نظر گرفته شوند؛
در پنج بخش :
- قطع
- نقطه
- خط
- سطح
- تضادها
مطالعه میکنیم. برای جلوگیری از دچار شدن به ملاحظات بسیار کلی یا بسیار انتزاعی؛
این آموزش را به ۴۸ موضوع مجزا تقسیم کرده ایم.
درک بهتر ترکیب بندی
اما عناصر هنری به تنهایی برای ساختن عکس کافی نیست؛
تنها اجتماع المان متعدد، بیان نهایی تصویر را به دست می دهد.
از سوی دیگر :
طرحهای مربوط به عکسها برای تاکید کردن بر سایر خطوط قوت تصویر اختصاص یافته است.
باید از اطلاق مفهومی بسیار محدود و بسیار تحت اللفظی به هر یک از این عناصر اجتناب کرد.
هنگامی که مثلاً از خط عمودی سخن می گوییم؛
مقصود به هیچ وجه یک خط تنها نیست که کناره بالایی را به کناره پایینی تصویر می پیوندد.
شخصیت ایستاده یا شی ساده ای که در جهت ارتفاع قرار گرفته باشد؛
برای پدید آوردن احساس عمودی کافی است.
برای تمامی المان ها دیگر تصویر، مطلب به همین شکل است.
موضوع ساده تر
هر قدر موضوع عکس ساده تر باشدو عناصر ترکیب بندی شمار محدودتری داشته باشند؛
کوچک ترین جزئیات اهمیت بیشتری می یابند.
اما نباید روشهایی را که مشخص می سازیم همچون دستورهایی جادویی در نظر گرفت که قادرند هرگونه عکسی را موفق سازند.
اگر این شیوه ها در ذهنی محدودبین به کار بسته شوند؛
هیچ گونه حاصل معتبری را نمی توانند به دست دهند.
در عوض :
در اکثر موارد به عکاس یاری خواهند کرد که به فضایی که برای قاب بندی عکس خود انتخاب خواهد کرد؛
به خوبی سامان دهد و آن را به صورت بهتری ساختار بخشد.
برای دست یابی به ادامه آموزش به آموزش «بررسی سطح در ترکیب بندی» مراجعه کنید